کیفیت هوای مشهد در نخستین روز آبان ناسالم اعلام شد قیمت طلای جهانی امروز (یکم آبان ماه ۱۴۰۴) اعلام شد | عقب‌نشینی طلای جهانی به کانال ۴۰۰۰ دلار گزارشی از چالش های رانندگان تاکسی مشهد | پشت فرمان گلایه های خطی های زرد! پیشرفت ۱۴‌ درصدی در ساخت فرهنگ‌سرای «انتظار» با معماری و فناوری جدید جایگاه مشهد مقدس در دیپلماسی همسایگی اجرای فاز نخست پروژه میان‌گذر جنوبی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مشهد آغاز عملیات عمرانی فاز دوم خط ۳ متروی مشهد تا میدان فردوسی با اعتبار ۶ هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری برای افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان به ۳ میلیارد دلار  مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه: خراسان رضوی سهم قابل‌توجهی در افزایش صادرات کشور در یک سال گذشته داشته است + فیلم پیش‌بینی تداوم آلودگی هوای مشهد برای گروه‌های حساس طی امروز و فردا (۳۰ مهر و یکم آبان ۱۴۰۴) دیپلماسی منطقه‌ای، پلی به سوی توسعه پایدار خراسان | مشهد، میزبان دومین رویداد استانی وزارت امور خارجه «قربانعلی شیرازی» مشاور شهردار مشهد در امور شهرسازی و معماری شد (۲۹ مهر ۱۴۰۴) ولیعهد عربستان با ترامپ دیدار می‌کند آب در برخی نقاط مشهد، فردا (۳۰ مهر ۱۴۰۴)، به مدت ۸ ساعت قطع خواهد بود افزایش چشمگیر آلودگی هوا در مشهد | پاییز امسال، نفس مشهد تنگ‌تر می‌شود نگاهی به آخرین وضعیت بافت پیرامون حرم امام‌رضا(ع) | هم‌زیستی هویت و نوسازی و چاره‌ای که نیست استاندار خراسان جنوبی: دیپلماسی منطقه‌ای فرصتی ارزشمند برای سرمایه گذاری استان‌های خراسان در کشور‌های همسایه است هوای مشهد برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام شد (۲۹ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

گزارشی از چالش های رانندگان تاکسی مشهد | پشت فرمان گلایه های خطی های زرد!

  • کد خبر: ۳۶۷۵۰۳
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۵
گزارشی از چالش های رانندگان تاکسی مشهد | پشت فرمان گلایه های خطی های زرد!
ساعاتی با رانندگان تاکسی مشهد و چالش هایی که با تاکسی های اینترنتی و مسافربرهای شخصی دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تا چند سال قبل، از میدان شریعتی به مقصد میدان شهدا باید در ایستگاه تاکسی منتظر می‌ماندی تا راننده تاکسی، خودرویش را از مسافر تکمیل کند و تو را به میدان شهدا برساند. خیلی از وقت‌ها این زمان انتظار درست مانند انتظار در ایستگاه اتوبوس بود. آن قدر باید منتظر می‌ماندی تا تاکسی‌هایی که مسافر را به میدان شهدا برده‌اند دوباره به ایستگاه اولیه که همان میدان شریعتی است، برگردند.

در آن روز‌ها کار و بار رانندگان تاکسی نیز کمی سکه بود و امرار معاش این قشر زحمت کش اندکی راحت تر، اما امروز ورود تاکسی‌های اینترنتی و انواع و اقسام مدل‌های تشویقی برای پرداخت کرایه از یک سو و ربودن گوی سبقت خودرو‌های مسافربر شخصی برای زودتر رساندن مسافر به مقصد از سوی دیگر، معاش رانندگان تاکسی را با مشکل روبه رو کرده است.

پشت فرمان آن خودرو‌هایی که هر روز ما را به مقصد می‌رسانند، چالش‌ها و دغدغه‌های بسیاری نهفته است. گلایه‌های متعدد تاکسی ران‌ها از وضعیت کاری شان سبب شد تا این بار ساعاتی را نه به عنوان مسافر، بلکه به عنوان همراه و هم صحبت رانندگان تاکسی در سطح شهر باشیم.

در شرایطی که به گفته خود رانندگان تاکسی، عمرتاکسی‌های زردرنگ خطی شهری به پایان خود نزدیک می‌شود، مهم‌ترین دغدغه این قشر، فرسودگی خودرو‌ها و ناتوانی مالی تاکسی ران‌ها برای نوسازی ناوگان، نبود تشکل و تعاونی‌های حمایتی و از همه مهم‌تر پایین بودن کرایه دریافتی از مسافر است.

۱۰:۳۰ صبح میدان شریعتی

تاکسی‌های زردرنگ صف کشیده‌اند، راننده‌ای که اول صف قرار دارد فریاد می‌زند؛ «شهدا، شهدا، یک نفر...» رانندگان پشت سرش روی جدول کنار خیابان نشسته‌اند و با هم درددل می‌کنند. جلوتر می‌رویم و وارد گفت‌و‌گو می‌شویم، هنوز نقل محفل‌های تاکسی ران ها، مشکلات معیشتی و مسئله نوسازی تاکسی هاست. موضوعی که به ادعای بسیاری از رانندگان تاکسی‌های خطی باید با قوت در بدنه سازمان تاکسی رانی پیگیری شود.

لزوم نوسازی ناوگان با شرایط بهتر

یکی از تاکسی ران‌ها در ایستگاه میدان شریعتی درباره دغدغه‌های این روز‌های رانندگان تاکسی می‌گوید: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما نوسازی ناوگان تاکسی رانی است. تاکسی رانی در شرایط فعلی خودرو‌ها را نوسازی می‌کند، اما شرایط طرح به نحوی است که پول زیادی می‌خواهد. سؤال من این است، تاکسی رانی که مستأجر است ۳۰۰میلیون تومان پول نقد از کجا باید تهیه کند تا بتواند مبلغ اولیه نوسازی را پرداخت کند؟

او در ادامه می‌گوید: تاکسی رانی مبلغ اولیه این نوسازی را حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است و تا واریز نشود امکان ندارد بتوانیم در طرح شرکت کنیم.

او ادامه می‌دهد: مشکل فقط این مبلغ نیست. اگر این ۳۰۰ میلیون تومان را جور کنیم با چالش اقساط روبه رو خواهیم شد. آن طور که اعلام کرده‌اند اقساط نیز ماهی ۷ تا ۱۰ میلیون تومان است. ضمن اینکه شرایط ضامن و دریافت خود وام نیز بسیار سخت گیرانه و زجرآور است. یک تاکسی ران که در امرار معاش روزانه خود مانده چگونه اقساط ۱۰ میلیون تومانی را بپردازد؟

این شهروند اظهارمی کند: در سال‌های گذشته هم مبلغ واریزی اولیه خیلی پایین و هم مبالغ اقساط سبک‌تر بود. به عبارتی مبالغی که در نظر گرفته بودند با معاش و توانایی درآمد تاکسی ران‌ها مطابقت داشت. شرایط ضامن نیز آسان‌تر بود تا جایی که همسر هر تاکسی ران با ارائه یک سفته می‌توانست وام را ضمانت کند بدون اینکه شاغل باشد و دسته چک داشته باشد.

گلایه از دریافت هزینه بابت پروانه

تاکسی ران دیگری به مشکل هزینه‌های پروانه اشاره دارد. او می‌گوید: بیش از ۱۰ سال سابقه کار در تاکسی‌های خطی شهری دارم. در همین باره برای پروانه بهره برداری هر دو سال مبلغ ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از ما هزینه دریافت می‌کنند. این مبلغ تا دو سال پیش حدود یک میلیون تومان بود. سؤال ما این است:چرادیگر شهر‌ها چنین هزینه‌ای از رانندگان دریافت نمی‌کنند؟ جالب اینجاست که اگر این مبلغ را نپردازیم اجازه بهره برداری و تردد نداریم.

این تاکسی ران ادامه می‌دهد: در همین ایستگاه میدان شریعتی هر ماه باید مبلغ ۲۲۰ هزار تومان به عنوان اجاره خط به سازمان تاکسی رانی بپردازیم.  درحالی که در بهترین حالت و در ایام پررفت‌وآمد و مسافری مثل شهریور، کل درآمد روزانه هر تاکسی ران به ۳۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد.

هزینه معاینه فنی هر ۳ ماه

وی با بیان اینکه ارائه یک برگه مرخصی حدود ۲۰هزار تومان هزینه دارد، می‌افزاید: در مورد معاینه فنی نیز باید اشاره کنیم که تاکسی‌ها هر سه ماه باید معاینه فنی خود را تمدید کنند. با شرایطی که خودرو‌ها دارند و عمر بالا قطعا هربار که مراجعه کنیم ایرادی در داخل ماشین رویت می‌شود. با این شرایط هر سه ماه هم کلی هزینه روی دستمان می‌ماند.

این راننده تاکسی شیشه عقب ماشین را نشان می‌دهد جایی که برچسب بهره برداری را چسبانده است. او در این باره می‌گوید: برای همین برچسب نیز از ما مبلغ ۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

گلایه از محاسبه اندک دریافت کرایه

وی درباره نحوه محاسبه و دریافت کرایه نیز بیان می‌کند: کرایه ما از تقی آباد تا شهدا ۱۲ هزار تومان است. مسافر این روز‌ها پول ندارد اگر هم داشته باشد بیشتر مواقع ۱۰ هزارتومانی می‌دهد. ما باید بر اساس تاکسی متر کرایه بگیریم، اما مسافر تاکسی متر را قبول ندارد و در برابر دریافت کرایه ما را با اسنپ و تپسی مقایسه می‌کند.

این راننده تاکسی با به کار بردن اصطلاح «مسافرقاپی»، به تردد خودرو‌های مسافربر شخصی اشاره دارد و می‌گوید؛ مسافران کم طاقت شده‌اند و اغلب صبر نمی‌کنند تا تاکسی خطی پر شود، به همین دلیل عمدتا با مسافربر‌های شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی جابه جا می‌شوند.

هزینه ۱۲ میلیون تومانی تعویض منبع گاز

راننده تاکسی باسابقه‌ای در ایستگاه اول امامت به چالش سوخت اشاره دارد و می‌گوید: بسیاری از رانندگان، خودرو خود را شب‌ها داخل کوچه پارک می‌کنند، همین چند روز قبل منبع گاز تاکسی یکی از رانندگان را دزد برد. مشکل دیگر تعویض منبع گاز ماشین‌های فرسوده است. منبع گاز خودرو‌ها مطابق سال ساخت ماشین استاندارد دارد زمانی که خودرو فرسوده می‌شود چنانچه اسقاط نشود باید منبع گاز تعویض شود. وی ادامه می‌دهد: این مورد نیز یکی دیگر از مخارجی است که روی دست رانندگان تاکسی با خودرو فرسوده باقی می‌ماند. تعویض منبع گاز در شرایط فعلی بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان هزینه دارد.

چالش لاستیک و باتری

وی ادامه می‌دهد: ما بیمه رانندگان هستیم و حق بیمه خودمان را ماهیانه واریز می‌کنیم. حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هر ماه باید حق بیمه بریزیم. تاکسی ران‌ها حتی یک شرکت تعاونی مخصوص به خود ندارند، در زمینه تعویض روغن ماشین، خرید لاستیک، باتری خودرو و وسایل جانبی تاکسی نیز هیچ امتیاز و تخفیفی برای تاکسی ران‌ها لحاظ نمی‌شود.

این تاکسی ران همچنین از سطح برگزاری کلاس‌های آموزشی تاکسی رانی انتقاد می‌کند و می‌گوید: این کلاس‌ها و دوره‌ها تنها برای تأیید پروانه بهره برداری است. در این راستا نیز هر دو سال مبلغی از ما دریافت می‌کنند. نکته مهم این است که اگر در آزمون‌ها قبول نشویم پروانه ما تمدید نمی‌شود درحالی که بسیاری از این کلاس‌ها کاملا تئوری بوده و اصلا مفید نیست.

سؤال من این است، آیا باید بعد از سال‌ها تجربه کاری، یک تاکسی ران باز هم امتحان بدهد و در این باره هزینه‌های مرتبط با آن را پرداخت کند؟ چرا یک تاکسی ران با ۲۵ یا ۳۰ سال سابقه بازهم باید در این مراحل شرکت کند و امتحان بدهد؟ به نظر می‌رسد دغدغه‌های رانندگان تاکسی، تنها به چند خودرو فرسوده و کرایه اندک ختم نمی‌شود. رانندگان تاکسی، که روزگاری رگ‌های حیاتی شهر بودند، امروز خود در تقاطع بی پولی مسافران، رقبای جدید، هزینه‌های کمرشکن و قوانینی که به گفته آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند، گیر افتاده‌اند.

آن‌ها نه تنها با فرسودگی ماشین هایشان که با فرسودگی امیدشان نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. بی شک نوسازی ناوگان نیازمند طرح‌های حمایتی واقع بینانه و اقساطی است که با درآمد واقعی این قشر هم خوانی داشته باشد. بازنگری در شیوه‌های دریافت کرایه و ایجاد یکپارچگی بین سامانه‌های مختلف می‌تواند از التهاب بازار بکاهد و شاید مهم‌تر از همه، گوش سپردن به این گلایه‌ها و ایجاد یک تشکل قدرتمند و حمایتگر بتواند بار دیگر اعتماد و آرامش را به پشت فرمان این خودرو‌های زردرنگ بازگرداند.

چند کورس پاسخ گویی

به دنبال پیگیری مطالبات تاکسی ران ها، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد پاسخ گوی تاکسی ران هاست. مرتضی چایچی در ابتدا به نوسازی ناوگان اشاره دارد و در این باره می‌گوید: در حوزه نوسازی ناوگان فرسوده باید گفت که این سازمان تابع سیاست‌های اتخاذ شده در اتحادیه حمل ونقل مسافر شهری کشور بوده و بر اساس ابلاغیه اتحادیه مذکور سقف تسهیلات پرداختی به تاکسی ران‌ها ۴۰۰ میلیون تومان و قیمت روز خودرو نیز حدود ۸۳۰ میلیون تومان اعلام شده است.

شرایط اسقاط تاکسی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد با بیان اینکه در صورتی که ارزش اسقاط تاکسی فرسوده مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان برآورد شود، آورده اولیه مالک حداقل ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود. او در ادامه یادآور می‌شود: تضامین اخذ شده از تاکسی ران‌ها بر اساس ضوابط ابلاغی بانک مرکزی است. در این راستا برای تسهیلات بالای ۲۰۰ میلیون تومان سه ضامن کارمند یا کاسب معتبر از بانک عامل اخذ می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در عین حال این سازمان با توجه به گلایه‌های مشابه همکاران تاکسی ران، در حال رایزنی با سرمایه گذاران دیگر به منظور ارائه تسهیلات بهتر به تاکسی ران هاست که به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی‌های لازم انجام خواهد شد.

نوید سامانه جامع تاکسی رانی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد اظهار می‌کند: در راستای کاهش تردد‌های زائد و تسریع در انجام امور صدور و تمدید پروانه‌های تاکسی رانی و افزایش رضایتمندی تاکسی ر ان ها، نسبت به ایجاد سامانه هوشمند تحت عنوان سامانه جامع تاکسی رانی اقدام شده است.

 با راه اندازی این سامانه تمام فرایند‌های خدماتی تاکسی ران‌ها در این سامانه تعریف شده است. چایچی تأکید می‌کند: تاکسی ران‌ها می‌توانند به جای مراجعه به کارگزاری‌ها برای کاهش هزینه‌های تمدید پروانه، مستقیما از طریق تلفن همراه هوشمند نسبت پرداخت به آن اقدام کنند.

وی در پاسخ به مطالبه دیگر تاکسی ران‌ها درباره مبلغ پروانه بهره برداری نیز این طور می‌گوید: با اشاره به اینکه هزینه تمدید پروانه بهره برداری در سال ۱۴۰۴ برابر مصوبه شورای اسلامی شهر است ادامه می‌دهد: این مبلغ برای امسال حدود ۸۱۱ هزار تومان است. درباره آبونمان نیز هزینه پرداختی تاکسی ران‌ها مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر از تاکسی ران‌ها گرفته می‌شود.

تسهیلاتی برای رانندگان تاکسی رانی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد می‌افزاید: کرایه دریافتی در تاکسی‌های مشهد بر اساس تاکسیمتر و با نرخ نامه ابلاغی شورای اسلامی شهر است و رعایت نکردن نرخ‌های مصوب تخلف به شمار می‌آید.

چایچی اظهار می‌کند: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان، تسهیلاتی برای این قشر زحمت کش در نظر گرفته شده است. بدین معنا که رانندگان تاکسی‌هایی که تاریخ مخزن CNG خودرو آن‌ها منقضی شده است، می‌توانند از امکان ثبت نام و دریافت مخزن سوخت یارانه‌ای استفاده کنند. تاکسی ران‌ها می‌توانند با مراجعه به کانال‌های اطلاع رسانی سازمان، از شرایط و مراکز تعویض مخزن با مبلغ یارانه‌ای مطلع شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->